A-  A+
Ik wil direct naar Onze diensten
Ik wil persoonlijk advies Stel jouw vraag
Ik wil gericht zoeken Zoeken
Ik wil contact opnemen Contact

'Zorg voor jong en oud dichtbij en vertrouwd'

Yunio

Yunio in top landelijke jeugdgezondheidszorg

18-01-2018
Afbeelding: beeld Yunio in top landelijke jeugdgezondheidszorg website

Een mooie opsteker voor Yunio, op de valreep van 2017. Volgens de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd behoort Yunio namelijk tot de top van de landelijke jgz. Op alle elf onderwerpen die de inspectie onderzocht voldoet Yunio aan de norm. Slechts negen andere organisaties presteren even goed. Stafarts Erica Stam: ‘We hebben de laatste jaren veel stappen gezet. Deze externe waardering is een compliment voor alle medewerkers.’

Voor het onderzoek kwam de inspectie een dag langs in Varsseveld. Daardoor konden de inspecteurs op één dag de medewerkers van zowel het ondersteuningsteam als het jeugdgezondheidszorgteam Oude IJsselstreek spreken, dat sinds 2016 ook in het centrale kantoor zit. Stafarts jeugdgezondheidszorg Erica Stam: ‘Het was leuk om te zien dat de inspecteurs het inhoudelijke deel heel grondig aanpakten. Ze hebben de locatie goed bekeken en stelden veel vragen aan medewerkers. Ze gingen echt de diepte in.’

Jeugdgezondheidzorgorganisaties worden beoordeeld op elf normen. Bij een vorig inspectiebezoek scoorde Yunio al behoorlijk goed. Het bereik van kinderen in het werkgebied is bijvoorbeeld al jaren zeer hoog. In het vorige inspectierapport waren er nog wel kleine aanmerkingen over het zicht op de kwaliteit. Nu voldoet Yunio op alle onderwerpen aan de norm. Erica: ‘Daar zijn we erg trots op. Zo’n objectief oordeel zegt mij heel veel.’

Compliment voor alle medewerkers
Dat Yunio met zelfstandige teams per gemeente werkt, heeft volgens Erica veel bijgedragen aan dit resultaat. ‘In elke gemeente is het sociale domein anders georganiseerd, en daar kunnen de teams bij aansluiten. Jeugdverpleegkundigen krijgen ook uren om te investeren in hun lokale netwerk. Andere organisaties zijn vaak grootschaliger georganiseerd.’ Ook het zicht op de kwaliteit van zorg is hierdoor verbeterd, stelt Erica. Teams zijn zelf verantwoordelijk voor de kwaliteit en voeren resultaatgesprekken met hun manager. ‘Het compliment van de inspectie is duidelijk een compliment aan alle medewerkers.’

Wat ook meespeelt: Yunio betrekt mensen uit verschillende teams om vanuit de praktijk mee te denken over allerlei onderwerpen. Bijvoorbeeld over een uniforme, digitale registratie van gegevens of over nieuwe ontwikkelingen, zoals een extra (SPARK) huisbezoek bij eerste kinderen van een gezin. Ook geven de medewerkers vorm aan scholingsprogramma’s om de deskundigheid van hun collega’s te verbeteren. Daarnaast is Yunio met een aantal nieuwe programma’s gestart voor gezinnen waarin iets extra’s nodig is, waaronder een programma om kindermishandeling te voorkomen (VoorZorg).

Innoveren en verbeteren
Hoewel de inspectie tevreden is, blijft Yunio voor zichzelf de lat hoog leggen. De organisatie wil meer gebruik gaan maken van digitale middelen. Erica: ‘Daar vroegen ouders ook nadrukkelijk om in ons klantbehoeftenonderzoek. Ouders moeten bijvoorbeeld zelf online een afspraak kunnen plannen en adviezen kunnen nalezen in het ouderportaal. De verpleegkundige of arts kan eventueel een filmpje, link of een folder aan een advies toevoegen. Ook gaan we werken met vragenlijsten voorafgaand aan het consult, zodat het gesprek nog beter verloopt. En we gaan experimenteren met een digitaal consult.’

De onderwerpen waar Yunio nu mee bezig is, zijn nu nog niet nodig voor een goed inspectie-oordeel. Maar volgens Erica is het heel belangrijk om te blijven innoveren en verbeteren. ‘De wereld en de ouder veranderen. We kunnen niet stilstaan, maar moeten blijven meebewegen en aansluiten.’

Deel dit bericht
Facebook Twitter LinkedIn Mail