A-  A+
Ik wil direct naar Onze diensten
Ik wil persoonlijk advies Stel jouw vraag
Ik wil gericht zoeken Zoeken
Ik wil contact opnemen Contact

'Zorg voor jong en oud dichtbij en vertrouwd'

Yunio

Klachten

Als je een klacht hebt...

Van Yunio verwacht je goede, professionele, veilige, -prettige en persoonlijke ondersteuning. Onze medewerkers zetten zich elke dag in om die verwachting waar te maken. Toch kan het gebeuren dat je niet tevreden bent. Als je een klacht hebt, kun je die op verschillende manieren bespreken. Laat je klacht in ieder geval horen. Dan kunnen wij hem oplossen en onze dienstverlening in de toekomst verbeteren.

Vijf stappen om verder te komen

Als je niet tevreden bent, is dat erg vervelend. In de eerste plaats voor jezelf en je gezin. Je wil graag erkenning voor je klacht, of excuses. Of misschien wil je vooral voorkomen dat het nog een keer gebeurt. Ook voor medewerkers is het uiteraard geen prettige situatie. Als je een klacht hebt, zijn er vijf manieren waarop je verder kunt komen.

1.   Contact met de betrokken medewerker
Voor jezelf en de medewerker is het prettig als het lukt om je klacht direct met elkaar te bespreken. Onze medewerkers zijn professionals die je gewoon op hun handelen mag aanspreken. De ervaring leert dat de meeste klachten in zo’n gesprek worden opgelost.

2.   Contact met de manager
Vind je het lastig om een medewerker direct kritiek te geven of voel je je niet gehoord? Dan is het een goede optie om contact op te nemen met de manager. Je kunt de manager altijd bellen of mailen. De manager belt je binnen twee dagen terug. Binnen een week volgt een gesprek waarin je je klacht bespreekt. De gegevens van de manager zijn als volgt: Wilma Heesen, w.heesen@yunio.nl, 06 53 93 88 12

Katja (33):

‘Mijn oudste zoontje zit sinds de eerste meting “aan de bovenkant van de curve”. Op het consultatiebureau kreeg ik daar standaardvragen over. Wat eet en drinkt hij? Beweegt hij wel genoeg? Ik voelde me op mijn vingers getikt, terwijl wij juist heel gezond leven. Mijn zoontje krijgt bijvoorbeeld zelden limonade. Toen ik mijn man hierover vertelde, zei hij dat hij nog nooit kritische vragen had gehad. Hij is heel sportief en ik ben zelf wat zwaargebouwd. Zou dat ermee te maken hebben?

Bij mijn volgende bezoek kreeg ik weer een vraag over buiten spelen, en toen was opeens de maat vol. Ik had me al zo vaak verdedigd! De verpleegkundige had wat haast en ik voelde niet de ruimte om het aan te kaarten. Ik klapte dicht. Thuis ben ik op de website gaan zoeken en daar vond ik een klachten-formulier dat ik kon invullen. Het was niet echt een vooropgezet plan, maar zo kon ik mooi mijn boosheid kwijt.

De volgende dag werd ik al gebeld door een manager van Yunio. Ze nam mijn verhaal heel serieus en zou contact opnemen met de verpleegkundige. Die belde me een paar dagen later zelf om haar excuses aan te bieden. Ze zei dat ze heel goed snapte hoe ik me voelde. Het had haar aan het denken gezet, en ze wilde het voorval met haar team bespreken om ervan te leren. En als ik dat wilde, kon ik een andere jeugdverpleegkundige krijgen.

Weer stond ik met mijn mond vol tanden, maar dit keer doordat ik positief verrast was. Deze communicatie was in ieder geval goed! Ik heb haar bedankt, en gezegd dat ik graag bij haar terugkom.’

3.   Contact met de klachtenfunctionaris
Je kunt je klacht ook bespreken met de speciale klachtenfunctionaris. De klachtenfunctionaris bereidt samen met jou een gesprek met de manager voor. Zij kan ook met je mee naar dat gesprek, als je dat prettig vindt. Eventueel kan de klachtenfunctionaris bemiddelen om je klacht op te lossen. Wil je je klacht op papier zetten? Daarbij kan de klachtenfunctionaris ook helpen. De klachtenfunctionaris kent alle regels en geeft je graag advies.
De klachtenfunctionaris is niet in dienst van Yunio en is dus onpartijdig. Zij probeert jou, de betrokken medewerker en de manager te helpen om samen de klacht op te lossen. Je kunt met haar in contact komen via 0900 9864 of klachtenfunctionaris@gmail.com. De klachtenfunctionaris neemt binnen twee dagen contact met je op. Binnen een week volgt een eerste gesprek. De ondersteuning van de klachtenfunctionaris is gratis.

4.   Contact met Zorgbelang Gelderland
Zorgbelang Gelderland is een onafhankelijke organisatie die opkomt voor de belangen van iedereen in de provincie die zorg krijgt. De ondersteuning van Zorgbelang Gelderland is vergelijkbaar met die van de klachtenfunctionaris. De medewerkers geven informatie en advies en helpen je bij het indienen van je klacht.

Als inwoner van Gelderland kun je gratis gebruikmaken van de diensten van Zorgbelang Gelderland. De afdeling Informatie en Klachtenopvang kun je bereiken via 026 384 28 22 (9.30 tot 16.30 uur) en ikg@zorgbelangnederland.nl. Kijk voor meer informatie op zorgbelanggelderland.nl.

5.   Klachtencommissie Sensire & Sutfene
Voor jou en voor Yunio is het prettig als het lukt om je klacht binnen de eerste vier opties naar tevredenheid af te handelen. Wij doen ons best om dat mogelijk te maken. Als dat toch niet lukt, kun je terecht bij de klachtencommissie. Yunio maakt gebruik van de klachtencommissie van Sensire & Sutfene. Bij deze commissie dien je je klacht in, waarna je die tijdens een hoorzitting mondeling kunt toelichten. De medewerkers van Yunio vertellen ook hun kant van het verhaal.

De commissie onderzoekt vervolgens je klacht en doet schriftelijk uitspraak. Deze uitspraak wordt naar jou en naar de bestuurder van Yunio verstuurd. De bestuurder laat je vervolgens weten wat hij van de uitspraak vindt. Ben je het niet eens met de uitspraak van de klachtencommissie of met de reactie van de bestuurder? Dan kun je in beroep gaan bij een onafhankelijke geschillencommissie. Ook kun je je klacht voorleggen aan de burgerlijke rechter.

De klachtencommissie bestaat uit meerdere leden. Als dat nodig is, wordt de commissie aangevuld met een expert op het gebied van jouw klacht. De commissieleden zijn niet verbonden aan Yunio en hebben geheimhoudingsplicht.

Meer informatie
Wil je meer weten over wat je kunt doen als je een klacht hebt en over hoe Yunio met klachten omgaat? Je kunt hier onze klachtenregeling downloaden of opvragen via 0900 9864.

Deel dit bericht
Facebook Twitter LinkedIn Mail