Skip to main content

2 jaar en 3 maanden

Bij de leeftijd van ongeveer twee jaar en drie maanden, komen jullie voor een nieuwe afspraak naar het consultatiebureau. Voorafgaand aan je bezoek krijg je een mail met de vraag om in Mijn Kinddossier een vragenlijst over je kind in te vullen. Hieronder beschrijven we het bezoek aan het bureau als dat is afgesproken.

Staand wegen en meten

Vanaf het moment dat je kind ruim twee jaar is en het kan lopen, weegt en meet de assistent je kind in staande houding. Dit kan voor sommige kinderen voor de eerste keer best een beetje spannend zijn. Andere kinderen vinden het juist heel stoer om nu staand te mogen wegen en meten. Het wegen en meten gebeurt in het ondergoed. Wanneer je kind nog een luier draagt, graag met een droge luier aan wegen.   

Afspraak bij de jeugdarts

De groeicurve van je kind wordt bekeken en beproken. Verder bespreken jullie hoe het met jou als ouder en je kind gaat. Daarnaast wordt voorlichting over de ontwikkelingsfase die komen gaat gegeven. Heb je zelf vragen, kun je deze ook stellen. 

TIP: Schrijf de vragen die je hebt vooraf op. Zo voorkom je dat je ze vergeet te stellen.

Lichamelijk onderzoek

Tijdens het lichamelijk onderzoek krijgt je kind onder andere weer een VOV oogonderzoek zoals dit ook bij zeven en veertien maanden is gedaan. Verder luistert de jeugdarts naar het hartje en onderzoekt de organen, rug en genitalia. Tevens kijkt ze naar het looppatroon en eventuele afwijkingen in de houding van je kind. 

Ontwikkelingsonderzoek

Tijdens het ontwikkelingsonderzoek voor ruim twee jaar wordt bij de fijne motoriek gekeken of je kind blokjes kan stapelen en in het juiste vormpje kan doen. Bij het stapelen van blokjes kijken we naar twee dingen: de motorische ontwikkeling (hoe stapelt je kind de blokjes) en de doelgerichtheid (wordt de opdracht uitgevoerd). Het plaatsen van een vorm in het bijpassende gat vereist coördinatie, vormherkenning en ruimtelijk inzicht. Daarnaast wordt gekeken naar het imitatiegedrag. Op deze leeftijd is het imitatiegedrag bij de meeste kinderen zeer opvallend. Imiteren draagt bij tot de algehele ontwikkeling. Al oefenend leert je kind steeds complexer en meer verschillende vaardigheden. Daardoor groeit zijn zelfstandigheid, leert hij dagelijkse dingen kennen en ermee omgaan en ontdekt hij hoe dingen in elkaar zitten.

Bij de grove motoriek onderzoekt de jeugdarts of je kind een voorwerp kan oprapen vanuit hurkzit, een bal kan wegschoppen en soepel draait in zit. Hiermee wordt onderzocht of je kind de coördinatie, het evenwicht, de spierbeheersing en de spierkracht heeft ontwikkeld om dit uit te voeren. Daarnaast ziet ze of je kind jouw schoot wil verlaten. 

Op deze leeftijd is taal een belangrijk onderwerp. De communicatievaardigheden worden onderzocht door te letten op het gebruik van zinnetjes van twee woorden en hoe je kind zichzelf noemt. Meestal beginnen kinderen zichzelf namelijk bij hun voornaam of een verbastering daarvan te benoemen. Daarna beginnen ze zichzelf ook ‘mij’ of ‘ik’ te noemen. Wanneer een kind begint zichzelf ‘mij’ of ‘ik’ te noemen, betekent dit dat het kind inzicht krijgt in de steeds wisselende benamingen van dezelfde persoon. Het zelfbewustzijn is ontstaan. Ook het aanwijzen van lichaamsdelen van een pop en plaatjes in een boek horen bij dit onderzoek. Hierbij wordt niet alleen de taalontwikkeling getoetst maar ook het begrip van lichaamsdelen en de mogelijkheid om een relatie tussen woord en object via een plaatje te leggen.   

Zijn er aandachtspunten of heb je vragen? Dan bespreekt ze deze punten samen met je en adviseert je daarover of verwijst je door.

Op deze leeftijd is taal een belangrijk onderwerp. De communicatievaardigheden worden onderzocht door te letten op het gebruik van zinnetjes van twee woorden en hoe je kind zichzelf noemt. Meestal beginnen kinderen zichzelf namelijk bij hun voornaam of een verbastering daarvan te benoemen. Daarna beginnen ze zichzelf ook ‘mij’ of ‘ik’ te noemen. Wanneer een kind begint zichzelf ‘mij’ of ‘ik’ te noemen, betekent dit dat het kind inzicht krijgt in de steeds wisselende benamingen van dezelfde persoon. Het zelfbewustzijn is ontstaan. Ook het aanwijzen van lichaamsdelen van een pop en plaatjes in een boek horen bij dit onderzoek. Hierbij wordt niet alleen de taalontwikkeling getoetst maar ook het begrip van lichaamsdelen en de mogelijkheid om een relatie tussen woord en object via een plaatje te leggen.   

Zijn er aandachtspunten of heb je vragen? Dan bespreekt ze deze punten samen met je en adviseert je daarover of verwijst je door.

Géén vaccinaties

Op deze leeftijd krijgt je kind géén vaccinaties.

Zelf online plannen nieuwe afspraak

De volgende afspraak plan je zelf online in via Mijn Kinddossier nadat je per mail hiervoor een uitnodiging hebt ontvangen.

Vragen bij thuiskomst?

Heb je bij thuiskomst toch nog vragen of ben je die goede tip van de jeugdarts toch vergeten? Op deze website vind je onder opvoedvragen heel veel antwoorden op vragen. Daarnaast zijn wij 24 uur per dag, 7 dagen per week te bereiken via telefoonnummer 088 260 919. Mailen of appen met de jeugdverpleegkundige kan ook. Kijk in het groeiboekje of op de locatiepagina voor de contactgegevens.