Cookies Op onze website wordt gebruik gemaakt van cookies die door zowel deze website als derde partijen worden geplaatst. Dit doen wij zodat jij optimaal gebruik kunt maken van de functionaliteiten op deze website en om inzicht te verkrijgen in het bezoekersgedrag. Door op ‘Akkoord’ te klikken geef je toestemming voor het plaatsen van alle cookies voor de doeleinden zoals beschreven in onze privacy- en cookieverklaring.

Mediagebruik 4 - 6 jaar

Vanaf vier jaar zijn de meeste kinderen elke dag wel bezig met media. Je kind kan een kinderprogramma op tv of een opdracht in een app nu goed volgen. En je kind kan al meedenken met een game. 

Veel kinderen van deze leeftijd vinden fantasiefiguren leuk, zoals draken, elfen, heksen, prinsen en prinsessen. Je kind kan zich soms zo inleven in de fantasiewereld, dat het denkt dat het echt is. Soms wordt je kind zelfs bang van wat het ziet.

Samen met jou

Je kind kan al zelfstandig spelen met een tablet of smartphone. Maar je kind vindt het nog steeds leuker om het samen met jou als ouder te doen. Ook ‘leest’ het al wel eens zelf een boek. De meeste kinderen vinden luisterboeken ook fijn, vooral als er muziek en liedjes in zitten.

Wat je kind van media leert

Op deze leeftijd zijn digitale prentenboeken en tv-programma's voor kinderen, goed voor de ontwikkeling van je kind. Door het volgen van de verhalen, leert je kind om zich te concentreren. Ook gaat je kind zich nu dingen afvragen. Kijk samen met je kind en praat erover. Zo leert het steeds meer woorden. Je kunt bijvoorbeeld vragen stellen als: “wat gebeurde daar nou?” of “oh, vind jij dat ook zo zielig/verdrietig/grappig/oneerlijk… ?”

Overgangstijd

Vanaf vier jaar komt je kind in een soort overgangstijd. Die duurt wel tot je kind negen jaar is. Je kind vindt het nog steeds moeilijk om het verschil te zien tussen fantasie en werkelijkheid. Het weet nu wel dat er verschil is, maar ziet nog niet altijd wanneer iets echt of niet echt is.

Als je kind naar een beeldscherm kijkt, ziet het vooral dingen die direct opvallen en bewegen. Maar je kind gaat nu ook leren om op andere dingen te letten: het gaat meer details zien. Ook kan je kind moeilijkere verhalen volgen en gaat begrijpen hoe een spannende tv-serie in elkaar zit. Als je kind ongeveer negen jaar oud is, vindt het zulke spannende series heel aantrekkelijk. En ook ingewikkelde menselijke relaties in soaps of jeugdfilms. Soms denkt je kind nog wel dat de hoofdpersonen in een film of serie in het echt ook vrienden zijn of ruzie hebben.

Vanaf zes jaar

Vanaf zes jaar, als je kind leert lezen en schrijven, verandert de mediabehoefte van je kind.

Tips

  1. Hier vind je tips en adviezen voor de mediaopvoeding.
  2. Lees hier(pdf, 580kb) hoe beeldschermen de ontwikkeling van je kind kunnen schaden.
  3. Praat met je kind ook al over veilig internet en geef een paar duidelijke regels. Bijvoorbeeld: klik dingen die je niet wilt zien gewoon weg en loop weg als iemand jou seksplaatjes wil laten zien.
  4. Vragen over mediaopvoeding? Kijk ook eens op mediaopvoeding.nl.

Fiona over mediagebruik

Bron: Stichting Opvoeden.nl
Fiona geeft een aantal tips over hoe je kunt omgaan met het mediagebruik van je kind.

Mediagebruik 4 - 6 jaar

Vanaf vier jaar zijn de meeste kinderen elke dag wel bezig met media. Je kind kan een kinderprogramma op tv of een opdracht in een app nu goed volgen. En je kind kan al meedenken met een game. 

Veel kinderen van deze leeftijd vinden fantasiefiguren leuk, zoals draken, elfen, heksen, prinsen en prinsessen. Je kind kan zich soms zo inleven in de fantasiewereld, dat het denkt dat het echt is. Soms wordt je kind zelfs bang van wat het ziet.

Samen met jou

Je kind kan al zelfstandig spelen met een tablet of smartphone. Maar je kind vindt het nog steeds leuker om het samen met jou als ouder te doen. Ook ‘leest’ het al wel eens zelf een boek. De meeste kinderen vinden luisterboeken ook fijn, vooral als er muziek en liedjes in zitten.

Wat je kind van media leert

Op deze leeftijd zijn digitale prentenboeken en tv-programma's voor kinderen, goed voor de ontwikkeling van je kind. Door het volgen van de verhalen, leert je kind om zich te concentreren. Ook gaat je kind zich nu dingen afvragen. Kijk samen met je kind en praat erover. Zo leert het steeds meer woorden. Je kunt bijvoorbeeld vragen stellen als: “wat gebeurde daar nou?” of “oh, vind jij dat ook zo zielig/verdrietig/grappig/oneerlijk… ?”

Overgangstijd

Vanaf vier jaar komt je kind in een soort overgangstijd. Die duurt wel tot je kind negen jaar is. Je kind vindt het nog steeds moeilijk om het verschil te zien tussen fantasie en werkelijkheid. Het weet nu wel dat er verschil is, maar ziet nog niet altijd wanneer iets echt of niet echt is.

Als je kind naar een beeldscherm kijkt, ziet het vooral dingen die direct opvallen en bewegen. Maar je kind gaat nu ook leren om op andere dingen te letten: het gaat meer details zien. Ook kan je kind moeilijkere verhalen volgen en gaat begrijpen hoe een spannende tv-serie in elkaar zit. Als je kind ongeveer negen jaar oud is, vindt het zulke spannende series heel aantrekkelijk. En ook ingewikkelde menselijke relaties in soaps of jeugdfilms. Soms denkt je kind nog wel dat de hoofdpersonen in een film of serie in het echt ook vrienden zijn of ruzie hebben.

Vanaf zes jaar

Vanaf zes jaar, als je kind leert lezen en schrijven, verandert de mediabehoefte van je kind.

Tips

  1. Hier vind je tips en adviezen voor de mediaopvoeding.
  2. Lees hier(pdf, 580kb) hoe beeldschermen de ontwikkeling van je kind kunnen schaden.
  3. Praat met je kind ook al over veilig internet en geef een paar duidelijke regels. Bijvoorbeeld: klik dingen die je niet wilt zien gewoon weg en loop weg als iemand jou seksplaatjes wil laten zien.
  4. Vragen over mediaopvoeding? Kijk ook eens op mediaopvoeding.nl.

Fiona over mediagebruik

Bron: Stichting Opvoeden.nl
Fiona geeft een aantal tips over hoe je kunt omgaan met het mediagebruik van je kind.