Cookies Op onze website wordt gebruik gemaakt van cookies die door zowel deze website als derde partijen worden geplaatst. Dit doen wij zodat jij optimaal gebruik kunt maken van de functionaliteiten op deze website en om inzicht te verkrijgen in het bezoekersgedrag. Door op ‘Akkoord’ te klikken geef je toestemming voor het plaatsen van alle cookies voor de doeleinden zoals beschreven in onze privacy- en cookieverklaring.

Vegetarisch

Steeds meer Nederlanders eten minder of geen vlees. Vegetariërs eten helemaal geen vlees. Als je kind vegetarisch eet is het vooral belangrijk om er op te letten dat je kind genoeg vitamine B12 en ijzer binnenkrijgt.

Kies bijvoorbeeld voor ei, tempé, tofu en peulvruchten, zoals bruine bonen, kikkererwten en linzen of een vegetarisch product waaraan ijzer, vitamine B1 en/of B12 is toegevoegd. Eet je kind geen vlees, maar wel vis? Dan is vis ook een alternatief voor vlees.

Vitamine B12

Vitamine B12 haal je alleen uit dierlijke producten. Het is verstandig om je kind voldoende melk en melkproducten te geven. Een tekort aan vitamine B12 leidt tot een vorm van bloedarmoede.

Hoe krijgt je kind voldoende ijzer binnen?

In groente zit ook ijzer, maar dat is plantaardig ijzer. Het lichaam neemt dit minder makkelijk op. Vitamine C helpt om ijzer uit de voeding te halen. Geef je kind daarom bij elke maaltijd iets van groente of fruit.

Voedingsmiddelen die rijk zijn aan ijzer:

  • Groente. Vooral groene bladgroente, zoals spinazie, andijvie en sla;
  • Volkoren graanproducten, zoals volkorenbrood, volkoren ontbijtgranen, volkoren couscous, bulgur, zilvervliesrijst en volkorenpasta;
  • Peulvruchten;
  • Noten;
  • Seitan;
  • Aardappelen.

COVID-19

Het kan zijn dat deze tekst (nog) niet helemaal klopt volgens de laatste RIVM-Richtlijnen. Houd bij het opvolgen van onze tips en adviezen altijd rekening met deze richtlijnen om verspreiding van het coronavirus tegen te gaan.

Vegetarisch

Steeds meer Nederlanders eten minder of geen vlees. Vegetariërs eten helemaal geen vlees. Als je kind vegetarisch eet is het vooral belangrijk om er op te letten dat je kind genoeg vitamine B12 en ijzer binnenkrijgt.

Kies bijvoorbeeld voor ei, tempé, tofu en peulvruchten, zoals bruine bonen, kikkererwten en linzen of een vegetarisch product waaraan ijzer, vitamine B1 en/of B12 is toegevoegd. Eet je kind geen vlees, maar wel vis? Dan is vis ook een alternatief voor vlees.

Vitamine B12

Vitamine B12 haal je alleen uit dierlijke producten. Het is verstandig om je kind voldoende melk en melkproducten te geven. Een tekort aan vitamine B12 leidt tot een vorm van bloedarmoede.

Hoe krijgt je kind voldoende ijzer binnen?

In groente zit ook ijzer, maar dat is plantaardig ijzer. Het lichaam neemt dit minder makkelijk op. Vitamine C helpt om ijzer uit de voeding te halen. Geef je kind daarom bij elke maaltijd iets van groente of fruit.

Voedingsmiddelen die rijk zijn aan ijzer:

  • Groente. Vooral groene bladgroente, zoals spinazie, andijvie en sla;
  • Volkoren graanproducten, zoals volkorenbrood, volkoren ontbijtgranen, volkoren couscous, bulgur, zilvervliesrijst en volkorenpasta;
  • Peulvruchten;
  • Noten;
  • Seitan;
  • Aardappelen.

COVID-19

Het kan zijn dat deze tekst (nog) niet helemaal klopt volgens de laatste RIVM-Richtlijnen. Houd bij het opvolgen van onze tips en adviezen altijd rekening met deze richtlijnen om verspreiding van het coronavirus tegen te gaan.