Cookies Op onze website wordt gebruik gemaakt van cookies die door zowel deze website als derde partijen worden geplaatst. Dit doen wij zodat jij optimaal gebruik kunt maken van de functionaliteiten op deze website en om inzicht te verkrijgen in het bezoekersgedrag. Door op ‘Akkoord’ te klikken geef je toestemming voor het plaatsen van alle cookies voor de doeleinden zoals beschreven in onze privacy- en cookieverklaring.

Verstandelijke ontwikkeling

De verstandelijke ontwikkeling kun je stimuleren. Het is wel van belang dat je het verschil in denkontwikkeling per leeftijd bekijkt. Ook is er verschil in intelligentie. En hoe ondersteun je kinderen die hoogbegaafd zijn, dyscalculie hebben of fantasie en werkelijkheid niet goed kunnen scheiden?

Verstandelijke ontwikkeling

De verstandelijke ontwikkeling kun je stimuleren. Het is wel van belang dat je het verschil in denkontwikkeling per leeftijd bekijkt. Ook is er verschil in intelligentie. En hoe ondersteun je kinderen die hoogbegaafd zijn, dyscalculie hebben of fantasie en werkelijkheid niet goed kunnen scheiden?

Verstandelijke ontwikkeling

Kinderen zijn de hele dag door bezig met leren. Terwijl ze spelen nemen ze kennis op en krijgen ze vaardigheden onder de knie. Natuurlijk leert je kind ook op school veel. Het is fantastisch dat je als ouder dit proces meemaakt en er een belangrijke rol in hebt.

Waarom kunnen kinderen leren?

Leren is eigenlijk het geheugen vormen. Kinderen ‘hebben’ geen geheugen. Er is niet zoiets als een soort vat in het hoofd. Toch kunnen kinderen iets (informatie) onthouden en zich dat later weer herinneren. Kinderen maken van alles mee. Daardoor gaan ze steeds meer onthouden: hun geheugen groeit.

Kinderen zijn in staat om te leren, doordat:

  • hun hersenen zich door wat ze meemaken (hun ervaringen) steeds beter ontwikkelen;
  • ze kennis kunnen opnemen in hun hersenen;
  • ze deze kennis kunnen onthouden.

Hoe leren kinderen?

Kinderen leren door dingen uit te proberen, bijvoorbeeld door hun mobieltje uit te testen.

Ze leren ook doordat ze mensen om zich heen dingen zien doen. Ze observeren hen en gaan hen daarna nadoen.

In de loop van de basisschool leert je kind steeds meer over taal en leert het manieren om bewust te onthouden: hardop nazeggen, groepjes van dingen maken die bij elkaar horen, enzovoort.

Ook kan je kind zich steeds beter iets in gedachten voorstellen: Als ik nu op die stoel klim, zou ik er dan wél bij kunnen? Uit verschillende oplossingen kiest je kind de beste, probeert die uit, en heeft geleerd.

Wat kun je als ouder doen?

Geef je kind de kans om veel uit te proberen en geef uitleg en informatie. Of vraag je kind om iets uit te leggen. Geef ook zo goed mogelijk antwoord op vragen.

Kinderen zijn leergierig en verbazen zich vaak over wat er om hen heen gebeurt. Er wordt bijvoorbeeld een nieuwe riolering gemaakt. Let op deze momenten van verwondering en praat daar met elkaar over. Leg uit en help je kind zo nodig om verbanden te leggen: ‘Het water gaat dan door die buis naar onze kraan.’ Het is ook goed om denkvragen te stellen: ‘Waar zou het water naartoe gaan?’

Verstandelijke ontwikkeling

Kinderen zijn de hele dag door bezig met leren. Terwijl ze spelen nemen ze kennis op en krijgen ze vaardigheden onder de knie. Natuurlijk leert je kind ook op school veel. Het is fantastisch dat je als ouder dit proces meemaakt en er een belangrijke rol in hebt.

Waarom kunnen kinderen leren?

Leren is eigenlijk het geheugen vormen. Kinderen ‘hebben’ geen geheugen. Er is niet zoiets als een soort vat in het hoofd. Toch kunnen kinderen iets (informatie) onthouden en zich dat later weer herinneren. Kinderen maken van alles mee. Daardoor gaan ze steeds meer onthouden: hun geheugen groeit.

Kinderen zijn in staat om te leren, doordat:

  • hun hersenen zich door wat ze meemaken (hun ervaringen) steeds beter ontwikkelen;
  • ze kennis kunnen opnemen in hun hersenen;
  • ze deze kennis kunnen onthouden.

Hoe leren kinderen?

Kinderen leren door dingen uit te proberen, bijvoorbeeld door hun mobieltje uit te testen.

Ze leren ook doordat ze mensen om zich heen dingen zien doen. Ze observeren hen en gaan hen daarna nadoen.

In de loop van de basisschool leert je kind steeds meer over taal en leert het manieren om bewust te onthouden: hardop nazeggen, groepjes van dingen maken die bij elkaar horen, enzovoort.

Ook kan je kind zich steeds beter iets in gedachten voorstellen: Als ik nu op die stoel klim, zou ik er dan wél bij kunnen? Uit verschillende oplossingen kiest je kind de beste, probeert die uit, en heeft geleerd.

Wat kun je als ouder doen?

Geef je kind de kans om veel uit te proberen en geef uitleg en informatie. Of vraag je kind om iets uit te leggen. Geef ook zo goed mogelijk antwoord op vragen.

Kinderen zijn leergierig en verbazen zich vaak over wat er om hen heen gebeurt. Er wordt bijvoorbeeld een nieuwe riolering gemaakt. Let op deze momenten van verwondering en praat daar met elkaar over. Leg uit en help je kind zo nodig om verbanden te leggen: ‘Het water gaat dan door die buis naar onze kraan.’ Het is ook goed om denkvragen te stellen: ‘Waar zou het water naartoe gaan?’