Stephanie is 26 jaar en komt uit het westen van het land. Ze ontmoette haar partner 4 jaar geleden op een reis door Italië. De liefde bracht haar naar Gendringen. Daar wonen ze nu en hebben ze een zoontje van 6 maanden. De situatie is voor Stephanie ingewikkeld. Ze heeft geen contact met haar eigen ouders, ze is nieuw in de Achterhoek en heeft het gevoel geen grip te hebben op de combinatie van gezin huishouden, werk en financiën. Het is een combinatie die veel vragen oproept en veel onzekerheden met zich meebrengt. “We vinden het lastig om samen een goede weg te vinden in het ouderschap, de huishouding en de opvoeding”, vertelt de jonge moeder, terwijl haar zoontje vrolijke geluidjes door de microfoon maakt.
Een hoofd vol vragen
De ondersteuning van de vrijwilligster startte aan het begin van de pandemie. De scholen en de horeca waren gesloten en de druk op de zorg was hoog. Ook veel Home-Start-trajecten waren inmiddels tijdelijk ‘on hold’ gezet. Maar Stephanie was hoogzwanger en zat vol met vragen. En een zwangerschap laat zich niet on hold zetten. “Mijn hoofd zat vol. Ik had veel vragen: Hoe zou het straks gaan? En wat moet ik allemaal hebben en regelen, ook over voeding en werk? Vragen of het wel goed zou komen. Vragen over hoe het nou moet. Vragen of ik wel het juiste zou doen. Ik wil het graag goed doen en ik wil laten zien dat we het samen kunnen”, beschrijft Stephanie haar situatie.
Digitale ‘matching’
Via het Maatschappelijk Werk kwam Stephanie in contact met Nienke Wolsink, Home-Start- coördinator bij Yunio. “Na een aantal telefoon- en beeldbelgesprekken werd ik digitaal ‘gekoppeld’ aan Elles, de vrijwilligster.” Of ze het raar vindt om iemand die ze nog niet kent op een digitale manier te vertrouwen en al haar vragen aan te stellen? “Nee hoor, ik ben wel gewend dat heel veel tegenwoordig digitaal gaat, daar zijn we toch ongeveer mee opgegroeid?” antwoordt ze. Elles helpt Stephanie. “Dat begon digitaal maar inmiddels hebben we elkaar natuurlijk wel ontmoet.” vertelt Stephanie. “Afgelopen zomer was dat gelukkig geen probleem, toen was onze zoon net geboren”.
Ondersteuning in coronatijd, hoe ziet dat eruit?
“Ik had, en heb nog steeds wel, heel veel vragen over hoe het nou moet, zo’n gezinsleven. Want ik moet ook werken, het huishouden doen en dan hebben we natuurlijk onze zoon en onze relatie” vertelt Stephanie. “Het is fijn dat Elles naar me luistert en me tips geeft bijvoorbeeld over het huishouden. Ze helpt me kiezen als ik twijfel. Bijvoorbeeld over voeding of kinderopvang. En ze geeft me het gevoel dat ik het wel goed doe wanneer ik daarover twijfel. Dan is het fijn om van iemand, die wat afstand van ons heeft, eerlijke tips en ondersteuning te krijgen.“
Door de afgekondigde lockdown kunnen Elles en Stephanie elkaar tijdelijk even niet meer ontmoeten, maar de ondersteuning gaat digitaal verder. Om de week spreken ze elkaar. Het voelt fijn voor Stephanie om op iemand terug te kunnen vallen en haar vragen bij te kunnen stellen.
Stephanie is 26 jaar en komt uit het westen van het land. Ze ontmoette haar partner 4 jaar geleden op een reis door Italië. De liefde bracht haar naar Gendringen. Daar wonen ze nu en hebben ze een zoontje van 6 maanden. De situatie is voor Stephanie ingewikkeld. Ze heeft geen contact met haar eigen ouders, ze is nieuw in de Achterhoek en heeft het gevoel geen grip te hebben op de combinatie van gezin huishouden, werk en financiën. Het is een combinatie die veel vragen oproept en veel onzekerheden met zich meebrengt. “We vinden het lastig om samen een goede weg te vinden in het ouderschap, de huishouding en de opvoeding”, vertelt de jonge moeder, terwijl haar zoontje vrolijke geluidjes door de microfoon maakt.
Een hoofd vol vragen
De ondersteuning van de vrijwilligster startte aan het begin van de pandemie. De scholen en de horeca waren gesloten en de druk op de zorg was hoog. Ook veel Home-Start-trajecten waren inmiddels tijdelijk ‘on hold’ gezet. Maar Stephanie was hoogzwanger en zat vol met vragen. En een zwangerschap laat zich niet on hold zetten. “Mijn hoofd zat vol. Ik had veel vragen: Hoe zou het straks gaan? En wat moet ik allemaal hebben en regelen, ook over voeding en werk? Vragen of het wel goed zou komen. Vragen over hoe het nou moet. Vragen of ik wel het juiste zou doen. Ik wil het graag goed doen en ik wil laten zien dat we het samen kunnen”, beschrijft Stephanie haar situatie.
Digitale ‘matching’
Via het Maatschappelijk Werk kwam Stephanie in contact met Nienke Wolsink, Home-Start- coördinator bij Yunio. “Na een aantal telefoon- en beeldbelgesprekken werd ik digitaal ‘gekoppeld’ aan Elles, de vrijwilligster.” Of ze het raar vindt om iemand die ze nog niet kent op een digitale manier te vertrouwen en al haar vragen aan te stellen? “Nee hoor, ik ben wel gewend dat heel veel tegenwoordig digitaal gaat, daar zijn we toch ongeveer mee opgegroeid?” antwoordt ze. Elles helpt Stephanie. “Dat begon digitaal maar inmiddels hebben we elkaar natuurlijk wel ontmoet.” vertelt Stephanie. “Afgelopen zomer was dat gelukkig geen probleem, toen was onze zoon net geboren”.
Ondersteuning in coronatijd, hoe ziet dat eruit?
“Ik had, en heb nog steeds wel, heel veel vragen over hoe het nou moet, zo’n gezinsleven. Want ik moet ook werken, het huishouden doen en dan hebben we natuurlijk onze zoon en onze relatie” vertelt Stephanie. “Het is fijn dat Elles naar me luistert en me tips geeft bijvoorbeeld over het huishouden. Ze helpt me kiezen als ik twijfel. Bijvoorbeeld over voeding of kinderopvang. En ze geeft me het gevoel dat ik het wel goed doe wanneer ik daarover twijfel. Dan is het fijn om van iemand, die wat afstand van ons heeft, eerlijke tips en ondersteuning te krijgen.“
Door de afgekondigde lockdown kunnen Elles en Stephanie elkaar tijdelijk even niet meer ontmoeten, maar de ondersteuning gaat digitaal verder. Om de week spreken ze elkaar. Het voelt fijn voor Stephanie om op iemand terug te kunnen vallen en haar vragen bij te kunnen stellen.