Cookies Op onze website wordt gebruik gemaakt van cookies die door zowel deze website als derde partijen worden geplaatst. Dit doen wij zodat jij optimaal gebruik kunt maken van de functionaliteiten op deze website en om inzicht te verkrijgen in het bezoekersgedrag. Door op ‘Akkoord’ te klikken geef je toestemming voor het plaatsen van alle cookies voor de doeleinden zoals beschreven in onze privacy- en cookieverklaring.

Beweegtips

Om gezond en fit te blijven heeft een puber minimaal een uur per dag matig tot zwaar intensieve lichaamsbeweging nodig. Matig intensief bewegen houdt in dat je kind een iets hogere hartslag krijgt, het warmer krijgt en sneller gaat ademhalen. Denk aan stevig wandelen, achter de hond aan rennen of fietsen. Je kind hoeft dus niet altijd te sporten om aan deze norm te voldoen. Daarnaast is het belangrijk dat je kind drie keer per week bot- en spierversterkende oefeningen doet.

Hoe kun je je puber meer laten bewegen?

  • Gaat je kind met de bus of scooter naar school? Als de afstand daarvoor geschikt is, stimuleer je kind dan om te fietsen of te lopen;
  • Stimuleer je kind om na schooltijd met vrienden te bewegen. Denk aan: voetballen, tennissen tegen een muurtje of skaten;
  • Laat je kind de hond uitlaten (van jezelf of van de buren);
  • Stimuleer je kind om (samen met jou) te klussen, een strand- of boswandeling te maken, thuis lekker te dansen op jullie favoriete muziek of te joggen of hardlopen;
  • Kijk samen op sport.nl welke sportverenigingen er bij jullie in de buurt zijn. Misschien vindt je kind klimmen, streetdance, rope skipping, BMX, kitesurfen of zumba leuk?;
  • Op school worden vaak proeflessen gegeven voor verschillende sporten. Vraag op een ouderavond of dat op de school van jouw kind ook gebeurt.
  • Wil je weten hoe je kind meer kan bewegen gedurende de dag? Laat hem of haar de beweegtest doen op beweegwijzer.nl!

Is je kind iets te zwaar? Ook dan geldt: hoe meer beweging hoe beter.

Calorieverbruik tijdens bewegen

Hieronder kun je zien wat iemand van 60 kilo ongeveer per uur aan energie verbruikt als hij iets onderneemt.

  • Slapen: 60 calorieën;
  • Tv-kijken, lezen, computeren, schoolwerk: 70 calorieën;
  • Buiten spelen: 150 calorieën;
  • Lopen (wandelen): 175 calorieën;
  • Huishoudelijke klusjes: 200 calorieën;
  • Fietsen: 250 calorieën;
  • Sporten (tennis, voetbal, basketbal): 400 calorieën.

Leeftijd, geslacht, gewicht en de lichamelijke activiteiten die je onderneemt, spelen een rol bij de berekening van het calorieverbruik. Ook bij normale, dagelijkse activiteiten verbruik je energie.

Beweegtips

Om gezond en fit te blijven heeft een puber minimaal een uur per dag matig tot zwaar intensieve lichaamsbeweging nodig. Matig intensief bewegen houdt in dat je kind een iets hogere hartslag krijgt, het warmer krijgt en sneller gaat ademhalen. Denk aan stevig wandelen, achter de hond aan rennen of fietsen. Je kind hoeft dus niet altijd te sporten om aan deze norm te voldoen. Daarnaast is het belangrijk dat je kind drie keer per week bot- en spierversterkende oefeningen doet.

Hoe kun je je puber meer laten bewegen?

  • Gaat je kind met de bus of scooter naar school? Als de afstand daarvoor geschikt is, stimuleer je kind dan om te fietsen of te lopen;
  • Stimuleer je kind om na schooltijd met vrienden te bewegen. Denk aan: voetballen, tennissen tegen een muurtje of skaten;
  • Laat je kind de hond uitlaten (van jezelf of van de buren);
  • Stimuleer je kind om (samen met jou) te klussen, een strand- of boswandeling te maken, thuis lekker te dansen op jullie favoriete muziek of te joggen of hardlopen;
  • Kijk samen op sport.nl welke sportverenigingen er bij jullie in de buurt zijn. Misschien vindt je kind klimmen, streetdance, rope skipping, BMX, kitesurfen of zumba leuk?;
  • Op school worden vaak proeflessen gegeven voor verschillende sporten. Vraag op een ouderavond of dat op de school van jouw kind ook gebeurt.
  • Wil je weten hoe je kind meer kan bewegen gedurende de dag? Laat hem of haar de beweegtest doen op beweegwijzer.nl!

Is je kind iets te zwaar? Ook dan geldt: hoe meer beweging hoe beter.

Calorieverbruik tijdens bewegen

Hieronder kun je zien wat iemand van 60 kilo ongeveer per uur aan energie verbruikt als hij iets onderneemt.

  • Slapen: 60 calorieën;
  • Tv-kijken, lezen, computeren, schoolwerk: 70 calorieën;
  • Buiten spelen: 150 calorieën;
  • Lopen (wandelen): 175 calorieën;
  • Huishoudelijke klusjes: 200 calorieën;
  • Fietsen: 250 calorieën;
  • Sporten (tennis, voetbal, basketbal): 400 calorieën.

Leeftijd, geslacht, gewicht en de lichamelijke activiteiten die je onderneemt, spelen een rol bij de berekening van het calorieverbruik. Ook bij normale, dagelijkse activiteiten verbruik je energie.