Cookies Op onze website wordt gebruik gemaakt van cookies die door zowel deze website als derde partijen worden geplaatst. Dit doen wij zodat jij optimaal gebruik kunt maken van de functionaliteiten op deze website en om inzicht te verkrijgen in het bezoekersgedrag. Door op ‘Akkoord’ te klikken geef je toestemming voor het plaatsen van alle cookies voor de doeleinden zoals beschreven in onze privacy- en cookieverklaring.

Beweging

Voldoende beweging is goed voor je gezondheid en vermindert stress. Door voldoende te bewegen, zorg je er niet alleen voor dat je een gezond gewicht houdt, maar ook dat je lichaam in conditie blijft.

Bewegen

De Gezondheidsraad adviseert in de beweegrichtlijnen om minimaal 150 minuten per week matig tot zwaar intensief te bewegen. Bijvoorbeeld door te wandelen, fietsen of sporten. Dat helpt je om fit en gezond te blijven. Ook is het goed om drie keer per week spier- en botversterkende oefeningen te doen.

Conditie

Als je een kinderwens hebt, is het belangrijk dat je lichaam in goede conditie is. Misschien vind je een vol of een slank lichaam mooi, maar om gezonde kinderen te krijgen moet je niet te vol (overgewicht) of te slank (ondergewicht) zijn. Dit kan complicaties veroorzaken tijdens je zwangerschap. Daarom zijn voldoende beweging en gezond voedsel belangrijk.

Fanatiek sporten

Bewegen is goed, maar heel fanatiek sporten niet. Vrouwen die topsport bedrijven of marathons lopen, hebben meer kans op een ontregelde menstruatiecyclus en onvruchtbaarheid. Vrouwen hebben namelijk een minimaal vetlaagje nodig om hun cyclus op gang te houden. Maar als je niet al te intensief of te vaak traint als je in verwachting wilt raken, kun je gewoon lekker blijven sporten.

Tips voor gezonde beweging

  • Maak tijdens de lunchpauze een korte wandeling. Combineer die eventueel met boodschappen die je lopend in de buurt kunt doen.
  • Klussen in en om het huis behoort ook tot de categorie bewegen. Als je bijvoorbeeld de ramen zeemt, verbrand je ongeveer 120 calorieën (per 30 minuten).
  • Download wandelroutes rond en door je woonplaats en ga op pad. Je ontdekt op deze manier je eigen woonomgeving opnieuw en beweegt meer.
  • Probeer bij alles wat je doet extra beweging te pakken. Neem bijvoorbeeld de trap in plaats van de lift, fiets naar de winkel of stap een halte eerder uit de bus en loop de laatste tien minuten naar je werk.

Andere websites met informatie

COVID-19

Het kan zijn dat deze tekst (nog) niet helemaal klopt volgens de laatste RIVM-Richtlijnen. Houd bij het opvolgen van onze tips en adviezen altijd rekening met deze richtlijnen om verspreiding van het coronavirus tegen te gaan.

Beweging

Voldoende beweging is goed voor je gezondheid en vermindert stress. Door voldoende te bewegen, zorg je er niet alleen voor dat je een gezond gewicht houdt, maar ook dat je lichaam in conditie blijft.

Bewegen

De Gezondheidsraad adviseert in de beweegrichtlijnen om minimaal 150 minuten per week matig tot zwaar intensief te bewegen. Bijvoorbeeld door te wandelen, fietsen of sporten. Dat helpt je om fit en gezond te blijven. Ook is het goed om drie keer per week spier- en botversterkende oefeningen te doen.

Conditie

Als je een kinderwens hebt, is het belangrijk dat je lichaam in goede conditie is. Misschien vind je een vol of een slank lichaam mooi, maar om gezonde kinderen te krijgen moet je niet te vol (overgewicht) of te slank (ondergewicht) zijn. Dit kan complicaties veroorzaken tijdens je zwangerschap. Daarom zijn voldoende beweging en gezond voedsel belangrijk.

Fanatiek sporten

Bewegen is goed, maar heel fanatiek sporten niet. Vrouwen die topsport bedrijven of marathons lopen, hebben meer kans op een ontregelde menstruatiecyclus en onvruchtbaarheid. Vrouwen hebben namelijk een minimaal vetlaagje nodig om hun cyclus op gang te houden. Maar als je niet al te intensief of te vaak traint als je in verwachting wilt raken, kun je gewoon lekker blijven sporten.

Tips voor gezonde beweging

  • Maak tijdens de lunchpauze een korte wandeling. Combineer die eventueel met boodschappen die je lopend in de buurt kunt doen.
  • Klussen in en om het huis behoort ook tot de categorie bewegen. Als je bijvoorbeeld de ramen zeemt, verbrand je ongeveer 120 calorieën (per 30 minuten).
  • Download wandelroutes rond en door je woonplaats en ga op pad. Je ontdekt op deze manier je eigen woonomgeving opnieuw en beweegt meer.
  • Probeer bij alles wat je doet extra beweging te pakken. Neem bijvoorbeeld de trap in plaats van de lift, fiets naar de winkel of stap een halte eerder uit de bus en loop de laatste tien minuten naar je werk.

Andere websites met informatie

COVID-19

Het kan zijn dat deze tekst (nog) niet helemaal klopt volgens de laatste RIVM-Richtlijnen. Houd bij het opvolgen van onze tips en adviezen altijd rekening met deze richtlijnen om verspreiding van het coronavirus tegen te gaan.

Beweging

Tijdens de zwangerschap kun je gerust blijven bewegen. Sterker nog, bewegen is nu juist heel goed voor je.

Hoeveel en hoe intensief moet je bewegen?

De Gezondheidsraad adviseert in de beweegrichtlijnen dat volwassenen elke week minstens 150 minuten matig tot zwaar intensief moeten bewegen. Ook is het belangrijk om minimaal drie keer per week spier- en botversterkende activiteiten te doen. Op Allesoversport.nl kun je lezen hoeveel je moet bewegen volgens de beweegrichtlijnen. Er is geen speciaal advies voor zwangere vrouwen. Wel is het belangrijk dat je tijdens je zwangerschap matig intensief beweegt. Dat is het geval als je iets sneller gaat ademhalen en een beetje gaat zweten. Je beweegt bijvoorbeeld matig intensief als je stevig wandelt of flink doorfietst. Zwaar intensief sporten is niet goed als je zwanger bent. Probeer verder om stilzitten te voorkomen. Als je zwanger bent moet je goed naar je lichaam luisteren. Je wilt misschien wat vaker zitten dan anders. Toch is het beter om af en toe even op te staan, zodat de doorbloeding van je benen wordt gestimuleerd.

Tips om te bewegen tijdens de zwangerschap

  • Pak de fiets als je eropuit gaat.
  • Neem de trap op je werk of in openbare gelegenheden.
  • Zorg voor lekker in je eigen tempo actief bezig zijn in de buitenlucht.
  • Geef toe aan je nesteldrang en geef het huis een goede poetsbeurt.
  • Blijf op je werk ook in beweging, bijvoorbeeld door in je lunchpauze te gaan wandelen of door een collega niet te bellen of te e-mailen maar er even langs te lopen.

Stop dus niet met sporten zodra je zwanger bent. Het is ook niet de bedoeling dat je extra inspanningen vermijdt. Sporten en bewegen zijn juist goed voor jou en je baby. Weet je niet zeker of iets kan? Raadpleeg dan je verloskundige of je huisarts.

COVID-19

Het kan zijn dat deze tekst (nog) niet helemaal klopt volgens de laatste RIVM-Richtlijnen. Houd bij het opvolgen van onze tips en adviezen altijd rekening met deze richtlijnen om verspreiding van het coronavirus tegen te gaan.

Beweging

Tijdens de zwangerschap kun je gerust blijven bewegen. Sterker nog, bewegen is nu juist heel goed voor je.

Hoeveel en hoe intensief moet je bewegen?

De Gezondheidsraad adviseert in de beweegrichtlijnen dat volwassenen elke week minstens 150 minuten matig tot zwaar intensief moeten bewegen. Ook is het belangrijk om minimaal drie keer per week spier- en botversterkende activiteiten te doen. Op Allesoversport.nl kun je lezen hoeveel je moet bewegen volgens de beweegrichtlijnen. Er is geen speciaal advies voor zwangere vrouwen. Wel is het belangrijk dat je tijdens je zwangerschap matig intensief beweegt. Dat is het geval als je iets sneller gaat ademhalen en een beetje gaat zweten. Je beweegt bijvoorbeeld matig intensief als je stevig wandelt of flink doorfietst. Zwaar intensief sporten is niet goed als je zwanger bent. Probeer verder om stilzitten te voorkomen. Als je zwanger bent moet je goed naar je lichaam luisteren. Je wilt misschien wat vaker zitten dan anders. Toch is het beter om af en toe even op te staan, zodat de doorbloeding van je benen wordt gestimuleerd.

Tips om te bewegen tijdens de zwangerschap

  • Pak de fiets als je eropuit gaat.
  • Neem de trap op je werk of in openbare gelegenheden.
  • Zorg voor lekker in je eigen tempo actief bezig zijn in de buitenlucht.
  • Geef toe aan je nesteldrang en geef het huis een goede poetsbeurt.
  • Blijf op je werk ook in beweging, bijvoorbeeld door in je lunchpauze te gaan wandelen of door een collega niet te bellen of te e-mailen maar er even langs te lopen.

Stop dus niet met sporten zodra je zwanger bent. Het is ook niet de bedoeling dat je extra inspanningen vermijdt. Sporten en bewegen zijn juist goed voor jou en je baby. Weet je niet zeker of iets kan? Raadpleeg dan je verloskundige of je huisarts.

COVID-19

Het kan zijn dat deze tekst (nog) niet helemaal klopt volgens de laatste RIVM-Richtlijnen. Houd bij het opvolgen van onze tips en adviezen altijd rekening met deze richtlijnen om verspreiding van het coronavirus tegen te gaan.