Cookies Op onze website wordt gebruik gemaakt van cookies die door zowel deze website als derde partijen worden geplaatst. Dit doen wij zodat jij optimaal gebruik kunt maken van de functionaliteiten op deze website en om inzicht te verkrijgen in het bezoekersgedrag. Door op ‘Akkoord’ te klikken geef je toestemming voor het plaatsen van alle cookies voor de doeleinden zoals beschreven in onze privacy- en cookieverklaring.

Beweging

Voldoende beweging is goed voor je gezondheid. Door voldoende te bewegen, zorg je er niet alleen voor dat je een gezond gewicht houdt, maar ook dat je lichaam in conditie blijft.

Bewegen

De Gezondheidsraad adviseert in de beweegrichtlijnen om minimaal 2,5 uur per week matig tot zwaar intensief te bewegen. Bijvoorbeeld door te wandelen, fietsen of sporten. Dat helpt je om fit en gezond te blijven. Ook is het goed om twee keer per week spier- en botversterkende oefeningen te doen. Meer informatie over de Beweegrichtlijnen van de Gezondheidsraad vind je op Allesoversport.nl.

Conditie

Als je een kinderwens hebt, helpt het als je lichaam in goede conditie is. Om gezonde kinderen te krijgen is het beter als je niet te zwaar (overgewicht) of te licht (ondergewicht) bent. Dit kan complicaties veroorzaken tijdens je zwangerschap. Daarom zijn voldoende beweging en gezond eten belangrijk.

Fanatiek sporten

Bewegen is goed, maar heel fanatiek sporten niet. Vrouwen die topsport bedrijven of marathons lopen, hebben meer kans op een ontregelde menstruatiecyclus en onvruchtbaarheid. Vrouwen hebben namelijk een minimaal vetlaagje nodig om hun cyclus op gang te houden. Maar als je niet al te intensief of te vaak traint als je in verwachting wilt raken, kun je gewoon lekker blijven sporten.

Tips voor gezonde beweging

  • Maak tijdens de lunchpauze een wandeling. Combineer die eventueel met boodschappen, die je lopend in de buurt kunt doen.
  • Klussen in en om het huis is ook bewegen. Als je bijvoorbeeld de ramen zeemt, stofzuigt of het gras maait verbrand je ook calorieën.
  • Download wandelroutes rond en door je woonplaats en ga op pad. Je ontdekt op deze manier je eigen woonomgeving opnieuw en beweegt meer.
  • Probeer bij alles wat je doet extra beweging te pakken. Neem bijvoorbeeld de trap in plaats van de lift, ga op de fiets naar de winkel of stap een halte eerder uit de bus en loop de laatste tien minuten naar je bestemming.

Andere websites met informatie

  • Meer informatie over zwanger worden en bewegen kun je vinden op de vraag-en-antwoordpagina van Strakszwangerworden.nl.

Beweging

Voldoende beweging is goed voor je gezondheid. Door voldoende te bewegen, zorg je er niet alleen voor dat je een gezond gewicht houdt, maar ook dat je lichaam in conditie blijft.

Bewegen

De Gezondheidsraad adviseert in de beweegrichtlijnen om minimaal 2,5 uur per week matig tot zwaar intensief te bewegen. Bijvoorbeeld door te wandelen, fietsen of sporten. Dat helpt je om fit en gezond te blijven. Ook is het goed om twee keer per week spier- en botversterkende oefeningen te doen. Meer informatie over de Beweegrichtlijnen van de Gezondheidsraad vind je op Allesoversport.nl.

Conditie

Als je een kinderwens hebt, helpt het als je lichaam in goede conditie is. Om gezonde kinderen te krijgen is het beter als je niet te zwaar (overgewicht) of te licht (ondergewicht) bent. Dit kan complicaties veroorzaken tijdens je zwangerschap. Daarom zijn voldoende beweging en gezond eten belangrijk.

Fanatiek sporten

Bewegen is goed, maar heel fanatiek sporten niet. Vrouwen die topsport bedrijven of marathons lopen, hebben meer kans op een ontregelde menstruatiecyclus en onvruchtbaarheid. Vrouwen hebben namelijk een minimaal vetlaagje nodig om hun cyclus op gang te houden. Maar als je niet al te intensief of te vaak traint als je in verwachting wilt raken, kun je gewoon lekker blijven sporten.

Tips voor gezonde beweging

  • Maak tijdens de lunchpauze een wandeling. Combineer die eventueel met boodschappen, die je lopend in de buurt kunt doen.
  • Klussen in en om het huis is ook bewegen. Als je bijvoorbeeld de ramen zeemt, stofzuigt of het gras maait verbrand je ook calorieën.
  • Download wandelroutes rond en door je woonplaats en ga op pad. Je ontdekt op deze manier je eigen woonomgeving opnieuw en beweegt meer.
  • Probeer bij alles wat je doet extra beweging te pakken. Neem bijvoorbeeld de trap in plaats van de lift, ga op de fiets naar de winkel of stap een halte eerder uit de bus en loop de laatste tien minuten naar je bestemming.

Andere websites met informatie

  • Meer informatie over zwanger worden en bewegen kun je vinden op de vraag-en-antwoordpagina van Strakszwangerworden.nl.

Beweging

Tijdens de zwangerschap kun je gewoon blijven bewegen. Sterker nog, bewegen is nu juist heel goed voor je.

Hoeveel en hoe intensief mag je bewegen?

Het is belangrijk dat je tijdens je zwangerschap matig intensief beweegt. Je beweegt bijvoorbeeld matig intensief als je stevig wandelt of flink doorfietst. Bij deze activiteiten merk je dat je iets sneller gaat ademhalen en een beetje gaat zweten. Ook sporten is goed om te blijven doen.

Veel zwangere vrouwen zijn bang dat sporten en bewegen hun ongeboren baby schade kan doen. Die angst is niet nodig. Sporten en bewegen is juist heel goed - voor jou én je baby. Zo verbetert bewegen de doorbloeding. Voor jou betekent dat minder kans op bijvoorbeeld spataderen, maar ook je placenta raakt beter doorbloed en dat is de belangrijkste voedingsbron voor je baby. Bewegen helpt zo om voldoende voeding en zuurstof bij je kind te krijgen. Je hoeft ook niet bang te zijn dat je baby last heeft van de bewegingen in je buik. Hij ligt veilig in een grote 'zak' met vruchtwater. Vaak valt hij juist in slaap van het gewieg en geschommel als jij beweegt.

Tips om te bewegen tijdens de zwangerschap

  • Pak de fiets als je eropuit gaat.
  • Neem overal waar het kan de trap in plaats van de lift.
  • Zorg ervoor dat je lekker actief bezig bent in de buitenlucht, in je eigen tempo.
  • Geef toe aan je nesteldrang en geef het huis een goede poetsbeurt.
  • Blijf op je werk ook in beweging, bijvoorbeeld door in je lunchpauze te gaan wandelen of door een collega niet te bellen of te e-mailen, maar er even naartoe te lopen.

Stop niet met sporten zodra je zwanger bent. Het is ook niet de bedoeling dat je extra inspanningen vermijdt. Sporten en bewegen zijn juist goed voor jou en je baby. Weet je niet zeker of iets kan? Raadpleeg dan je verloskundige of je huisarts.

Wil je meer weten over sporten en bewegen tijdens de zwangerschap? Kijk op Allesoversport.nl of download het uitgebreide e-book van Kenniscentrumsportenbewegen.nl.

Beweging

Tijdens de zwangerschap kun je gewoon blijven bewegen. Sterker nog, bewegen is nu juist heel goed voor je.

Hoeveel en hoe intensief mag je bewegen?

Het is belangrijk dat je tijdens je zwangerschap matig intensief beweegt. Je beweegt bijvoorbeeld matig intensief als je stevig wandelt of flink doorfietst. Bij deze activiteiten merk je dat je iets sneller gaat ademhalen en een beetje gaat zweten. Ook sporten is goed om te blijven doen.

Veel zwangere vrouwen zijn bang dat sporten en bewegen hun ongeboren baby schade kan doen. Die angst is niet nodig. Sporten en bewegen is juist heel goed - voor jou én je baby. Zo verbetert bewegen de doorbloeding. Voor jou betekent dat minder kans op bijvoorbeeld spataderen, maar ook je placenta raakt beter doorbloed en dat is de belangrijkste voedingsbron voor je baby. Bewegen helpt zo om voldoende voeding en zuurstof bij je kind te krijgen. Je hoeft ook niet bang te zijn dat je baby last heeft van de bewegingen in je buik. Hij ligt veilig in een grote 'zak' met vruchtwater. Vaak valt hij juist in slaap van het gewieg en geschommel als jij beweegt.

Tips om te bewegen tijdens de zwangerschap

  • Pak de fiets als je eropuit gaat.
  • Neem overal waar het kan de trap in plaats van de lift.
  • Zorg ervoor dat je lekker actief bezig bent in de buitenlucht, in je eigen tempo.
  • Geef toe aan je nesteldrang en geef het huis een goede poetsbeurt.
  • Blijf op je werk ook in beweging, bijvoorbeeld door in je lunchpauze te gaan wandelen of door een collega niet te bellen of te e-mailen, maar er even naartoe te lopen.

Stop niet met sporten zodra je zwanger bent. Het is ook niet de bedoeling dat je extra inspanningen vermijdt. Sporten en bewegen zijn juist goed voor jou en je baby. Weet je niet zeker of iets kan? Raadpleeg dan je verloskundige of je huisarts.

Wil je meer weten over sporten en bewegen tijdens de zwangerschap? Kijk op Allesoversport.nl of download het uitgebreide e-book van Kenniscentrumsportenbewegen.nl.